LinnaCruising - Historia - page 6

koneistaja
Syntymä- ja asuinpaikka Hämeenlinna,
asustelee avoliitossa ja tykkää lemmi-
keistä. Mies on nykyään niitä, jotka
mieluummin tekevät kuin ajavat, ja
hänet löytääkin lähes aina vapaa-ai-
kanaan ahertamasta tallilta. Paitsi sil-
loin kun hän toimii kartturina Ahosen
Sakulle ja miehet ovat ”off the road”.
Jannea saa syyttää pitkälti GMC Jim-
myn ja Kutterin toteutuksista, joita
esiteltiin Sakusta kertovassa pätkässä.
Moneen hommaan ei tämä ukkeli apua
tarvitse, mutta pinnan saa kuitenkin
maalari viimeistellä. Linnacruisingissa
hän on ollut alusta asti mukana.
Jannen harrastus ajoneuvojen pa-
rissa on alkanut kymmenen vanhana
Honda Monkeysta. Mopediin tuli pieni
avustus itseltä, ja porukat maksoivat
loput. Sitten tulivatkin autot kuvioihin
13-vuotiaana, soramontulla särräilyyn
eritoten. Luvat kun alkoivat umpeutua
ja halpojen autojen saaminen oli han-
kalampaa, meni touhu mahdottomak-
si montulla. Se alkoikin olla jo loppuun
rullattu. Ikääkin tuli pojille, ja keltai-
nen Chevrolet Blazer vuosimallia -76
saapui Jannelle kortilliseen ajoon so-
ramonttuaikojen jälkeen.
Setälä tykkäsi leikkimielisestä ja
haastavasta ajamisesta ja puuhaste-
lusta kaikenlaisten kuljettimien kans-
sa. Oli kelkkaa ja venettä ja kaiken-
moista päryytintä. Kaverusten kesken
otettiin jokkistyylillä yhteislähtöjä ja
ajeltiin pilke silmäkulmassa. On sitä
tullut heitettyä reissuja ja pyöräh-
deltyä pitkin poikin. Mieleen muistuu
muun muassa 80-–90-lukujen taite ja
Niemisen Petrin -73 Blazer lauluajelui-
neen.
Off road -harrastus taasen sai kun-
nolla tuulta purjeeseen Jimmyn myö-
tä. Jimmyn ja off roadin parissa mies-
tä pitelee lajin syvin idea: ajetaan
auto vaikka järven pohjaan ja seuraa-
vaksi noustaan sillä pois sieltä.
Ja uskokaa tai älkää, sählääminen on
sallittua. Olipa kerran vappu ja moot-
torikelkka. Sulat järvet. Raju kiihdy-
tys kuivalta maalta etusukset ilmassa.
Tarpeeksi nopeutta Lehijärven aalto-
jen harjalla ratsastamiseen pitkin väl-
��������� ���������� ������������ ���-
ten kelkka järven pohjassa. Hetkeksi
saattoi tunnelma lässähtää.
Noh, tarvittiin pelastusoperaatio.
Tuli hätiin Jimmy. Autolla perään sit-
ten myös järven pohjassa möyrien,
1,5 metriä syvässä vedessä, useam-
man mökkirannan ohi. Siinä saattoi
muutama kesähessu hieraista silmiään
laiturillaan, kun auto lipuu ohi kym-
menisen metriä rantaviivan väärällä
puolen. Pelastusoperaatio tyssäsi hie-
man, kun Jimmykin sitten hyvästä yri-
tyksestä huolimatta vajosi.
Paikalle tulivat sitten vielä ne skou-
detkin, ja matka taittui lopulta put-
kaan. Ystävällisesti paikallissanoma-
lehti vielä dokumentoi tapahtumat
muillekin tiedoksi. Kaikki kuitenkin
päättyi hyvin. Kelkka ja auto pääsi-
vät takaisin kuivalle maalle ja syyt-
teittäkin säilyttiin. Kelkka nousi mies-
�������������������������������������
Voimme tästä oppia, että sähläämi-
nen voi päättyä melko harmittomas-
ti sitten loppujen lopuksi.
Moottorikelkkaseikkailut eivät jää-
neet Setälän pojjaalta tähän. Hän
matkusti kerran kelkalla Töölöönkin
– tosin loppumatkan ambulanssissa.
Kelkkamatka katkesi Jannen lennet-
tyä kyydistä reiden vahvuisen män-
nyn läpi. Poikkaisi siinä mennessään
Suunnistuskisa rastilla Janne
ottaa rastia haltuun.
Jimmyn kuljetuskaluston virkaa
toimittaa Kutteri Volvo vm. -83.
6
1,2,3,4,5 7,8,9,10,11,12,13,14,15,16,...71
Powered by FlippingBook